Security en betrouwbaarheid zijn onlosmakelijk verbonden

Interconnect: Security en betrouwbaarheid zijn onlosmakelijk verbonden

 

Rob Stevens, eigenaar en oprichter van Interconnect

Interconnect heeft veel klanten die hun bedrijfskritische applicaties, processen of zelfs de gehele IT-omgeving onderbrengen bij de leverancier van cloud-, datacenter- en connectiviteitsdiensten. Beschikbaarheid van data is voor hen essentieel. “Om die beschikbaarheid te garanderen, is enkel de allerhoogste betrouwbaarheid voldoende voor onze klanten. Daar werken we elke dag aan”, zegt eigenaar Rob Stevens.

 

Op de vraag hoe belangrijk security is voor Interconnect antwoordt oprichter en eigenaar Rob Stevens uiteraard ‘zeer belangrijk’. “Dat is waar het in onze business om draait, het is de kern. Maar eigenlijk gaat het vooral om betrouwbaarheid. Security en betrouwbaarheid zijn twee begrippen die je niet los van elkaar kunt zien.“ Betrouwbaarheid is voor Interconnect dan ook top of mind. “Het staat bij wijze van spreken op de eerste, tweede en derde plek van onze top 10”, zegt Stevens.

‘ Security is een van onze vier pijlers’

Betrouwbaarheid is meer dan een certificering volgens Stevens. Uiteraard is het bedrijf gecertificeerd voor ISO 9001 en 27001, maar ook voor PCI-DSS en ISO14001. “Certificeringen zijn een noodzakelijke en goede basis, maar om het 24/7 te zijn, moet er echt wel meer gebeuren”, aldus Stevens. “Bij alle beslissingen die medewerkers nemen, wordt gelet of en hoe die van invloed zijn op onze operaties en op die van de klanten. In dat licht zien we het actualiseren van kennis voor iedereen binnen onze organisatie als een absolute voorwaarde om een betrouwbare leverancier te zijn.”

Klanten

Interconnect biedt colocatiediensten, een IaaS-platform, connectiviteit en security en heeft hiertoe een eigen datacenter in Eindhoven en eentje in ‘sHertogenbosch. De focus van Interconnect op security spreekt een bepaald type klant aan die Stevens indeelt in drie groepen. “We bedienen een groot aantal SaaS-leveranciers die voor ons kiezen, omdat ze een betrouwbaar fundament nodig hebben voor hun eigen diensten. Dan zijn er ICT-resellers die steeds meer hybride clouddiensten aanbieden en daarvoor ons private cloudplatform gebruiken. De derde groep zijn grotere mkb-ondernemers en enterprises waarmee we rechtstreeks zaken doen.” Voor IT-automatiseerders, maar ook bij mkb-klanten, denkt Stevens dat het steeds interessanter is om buiten de deur te kijken. De marges staan onder druk en dan is er nog het personele vraagstuk. Het is voor kleinere organisaties moeilijk over specialistische IT-kennis te beschikken. De werkdruk staat vaak niet toe dat daarin veel tijd kan worden geïnvesteerd. Tegelijk is er te weinig budget om tot personele en technische uitbreiding over te gaan. Hier staat de betrouwbaarheid, inclusief de continuïteit, van de IT-dienstverlening onder druk. Mede daarom ziet Interconnect in deze klantgroepen migraties op gang komen. Ze nemen afscheid van de eigen hardware, al dan niet on premise, en kiezen voor cloudgebaseerde oplossingen.

Security

Wat ook een rol speelt bij het besluit te migreren naar een cloudomgeving, is maximale veiligheid. Stevens laat doorschemeren dat de behoefte aan echte veiligheid een verklaring is voor de permanente instroom van nieuwe klanten. “We verwelkomen uiteraard ook klanten die elders misschien een minder ervaring hebben gehad met uiteen- lopende securitydiensten en op zoek is naar een aantoonbaar betrouwbare partij. Bij ons is security een van de vier pijlers. Deze groep wil de zekerheid hebben dat de zaken gewoon goed geregeld zijn.” Onder het goed geregeld hebben, verstaat de oprichter en eigenaar van Interconnect onder andere dat de keuze voor het maken van een back-up standaard aan staat en dat deze wordt getest. Dat data en back-ups op fysiek gescheiden plaatsen staat, hoort daar ook bij. DDoS-mitigatie is een dienst die uiteraard ook in verschillende vormen wordt aangeboden. In de datacenters is er naast een A- en B-stroomfeed voor de racks ook een C-feed beschikbaar. In de datacenters is trouwens 24/7/365 eigen personeel aanwezig. “Het zijn maar een paar voorbeelden. Als je naar ons portfolio kijkt, zie je dat het security by default is. Alles wat wij aanbieden moet veilig en betrouwbaar zijn. Als we dat niet kunnen garanderen, past het niet in ons aanbod”, aldus een duidelijke Stevens.

Advies

Klanten eisen echter meer dan alleen goede diensten van Interconnect. De nadruk komt steeds meer te liggen op het advies. “Klanten verwachten dat wij hen tijdig informeren zodat zij de continuïteit van hun dienstverlening kunnen garanderen”, gaat Stevens verder. “Proactief handelen is wat ons sterk maakt. Onder andere met de bewerkersovereenkomsten. Die moet iedereen vanwege de GDPR geregeld hebben. Stevens: “Onze klanten moeten eigenlijk die overeenkomst met ons afsluiten. Wij hebben zelf het initiatief genomen door de klanten de kant en klare overeenkomsten aan te bieden.
Daarmee hebben ze dat op tijd geregeld. Ze voldoen aan de wet en de continuïteit komt niet in het geding.”

‘ Rol van trusted advisor is logische ontwikkeling’

Op de vraag of Interconnect zichzelf vooral ziet in de rol van trusted advisor, antwoordt Stevens instemmend. Hij ziet het vooral als een logische ontwikkeling. “We worden al jaren gezien als een eerste klas leverancier. Wat daar nu bijkomt, is dat we klanten gevraagd en ongevraagd adviseren aangaande hun IT-strategie, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun core business. Daar kunnen onze klanten op rekenen.”