De IT-sector is niet enkel van vitaal belang voor de digitale groei van Nederland. Het legt ook het digitale fundament onder onze maatschappij. Bedrijven moeten daarbij blindelings vertrouwen en terug kunnen vallen op dit fundament. Dat is niet iets nieuws, maar de waarde hiervan wordt door de actualiteit des te duidelijker en zichtbaarder. We vroegen Ferry Dekker, Business Unit Manager Cloud & Security, hoe hij deze tijd ervaart en waar hij juist de kansen ziet liggen.

Ferry Dekker omschrijft zijn verantwoordelijkheden binnen Interconnect: “Als Business Unit Manager bij Interconnect geef ik leiding aan de unit die gericht is op onze Cloud & Security dienstverlening. Mijn rol is om onze strategie binnen dit domein mede te bepalen. In praktijk betekent dit dat ik mijn teams help met de innovatie van ons productportfolio, deze in de markt zetten. Het uitbouwen van bestaande relaties en het opbouwen van nieuwe relaties.Voor eigenlijk al onze klanten levert Interconnect diensten, die vitaal zijn voor hun business. Het is leuk om een essentieel onderdeel te zijn van zoveel verschillende bedrijfskritische omgevingen.”

Ferry vult aan: “We hebben een sterke focus op het leveren en onderhouden van een zeer betrouwbaar en stabiel dienstenportfolio. Anderzijds gaan de ontwikkelingen in onze markt snel en willen we onze klanten hierin meenemen. Verder ook adviseren en de juiste oplossingen kunnen bieden.”

Het coronavirus heeft een grote impact op de maatschappij, op mensen en op bedrijven. De wereld is in rap tempo veranderd. Toch ziet Ferry weinig verandering in denkwijze bij klanten. “Nee, hooguit dat onze klanten nog bewuster zijn van het feit dat de IT-infrastructuur van levensbelang is voor het doordraaien van systemen, waaronder ook veel organisaties in vitale sectoren.”

Op de vraag of deze tijd zijn werk heeft veranderd, antwoordt Ferry: “Om in deze bijzondere tijd onze klanten feilloos te bedienen, leg ik nog meer het accent op communicatie en flexibiliteit. Met collega’s communiceer je bewuster, omdat je elkaar nu niet tegenkomt bij de koffieautomaat. Ik bel vaker iemand op om te vragen hoe het gaat. Daarnaast zijn medewerkers, vanwege de zorg voor hun kinderen, op soms andere tijden aan het werk dan normaal. Hierop moet je de afstemming op aanpassen. Ook een presentatie geven aan een klant is net wat anders. De technische randvoorwaarden bij een videocall moeten voor alle deelnemers goed zijn. Over het algemeen gaat dit prima, maar het mooie is dat mensen ook accepteren als het even niet vlekkeloos loopt. Dat is de flexibiliteit die ik bij vrijwel iedereen zie.”

Thuiswerken. Iets dat volledig omarmt wordt in deze tijd. Het kent vele voordelen, maar ook uitdagingen. Hoe zorg je voor een goede afstemming binnen een afdeling? “Door veel contact te hebben. We hebben verschillende communicatiemiddelen, die we hiervoor inzetten. We (video)bellen, chatten of posten centraal zaken in ons Microsoft Teams-kanaal. Ook delen we wekelijks bewust met elkaar de hoogte- en dieptepunten van de afgelopen week. En bespreken we wat de plannen zijn van aankomende week. Zo blijft men ook van elkaar op de hoogte over zaken, die ze normaal op de werkvloer mee zouden krijgen,” legt Ferry uit.

Hij voegt daar nog aan toe: “Door deze toch wel bizarre situatie is de saamhorigheid vergroot. Mensen zijn erg behulpzaam, bijvoorbeeld in de inrichting van thuiswerkplekken van collega’s. En laten daarnaast ook zien zich snel aan te kunnen passen. Ik ben nog trotser geworden op mijn team en Interconnect als geheel.”